مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

بخش وسیعی از منطقه ۲۲ پایتخت را فضای سبز، جنگل‌ها و رویشگاه‌ها تشکیل داده است. بین همه جاذبه‌های طبیعی این منطقه، باغ ملی گیاه‌شناسی ویژگی‌های خاصی دارد. باغی با مساحت حدود ۱۴۵ هکتار که در شمال غرب تهران و در دامنه جنوبی رشته‌کوه البرز قرار گرفته است.

باغ ملی گیاهشناسی

همشهری - سعیده مرادی: باغ ملی گیاه‌شناسی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی خاورمیانه شناخته می‌شود که بیش از ۳۰۰۰ گونه گیاهی از سراسر جهان را در خود جای داده است. رفتن به این باغ موزه که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و بازدید از بخش‌های مختلف آن با طراحی منحصربه‌فرد و گیاهان خاص خود می‌تواند خاطره‌ای فراموش نشدنی از گردش در طبیعت برایتان رقم بزند.

بخش پرورش گیاهان دارویی

موقعیت: شمال غربی

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۸

مناسب برای: بزرگسالان

معرفی: بخش پرورش گیاهان دارویی باغ ملی گیاهشناسی حدود ۵ هکتار وسعت دارد و در آن انواع مختلف گیاهان دارویی و صنعتی کشت می‌شود.

داروهایی از جنس گیاهان

این قسمت به عنوان مرکزی برای انجام آزمایش‌های گیاهی متنوع و پرورش گونه‌های گیاهی بومی و غیربومی با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های نوآورانه فعالیت می‌کند. حفظ گیاهان دارویی هدف اولیه ایجاد این بخش در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بوده است. طراحی این باغ به‌نحوی است که گیاهان دارویی با کاربردهای خاص در کرت‌های جداگانه کاشته و معرفی و در مورد خواص آنها توضیحاتی ارائه شده است. بخشی از این باغ به گیاهانی با کاربرد صنعتی و غذایی اختصاص دارد.

گردش در بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی پایتخت

موزه حشرات باغ ملی گیاه‌شناسی

موقعیت: شمال شرقی

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۷

مناسب برای: کودکان، بزرگسالان

معرفی: بخش موزه حشرات در باغ گیاه‌شناسی با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با ساختار و زندگی گونه‌های مختلف حشرات ایجاد شده است.

تماشای پروانه‌ها

این موزه از ۲ بخش موزه علمی و موزه نمایشی تشکیل شده است. در این موزه بیش از ۳۰ هزار نمونه از گونه‌های مختلف حشرات از ایران و سایر نقاط جهان نگهداری می‌شود و در معرض نمایش قرار دارد. موزه نمایشی شامل ۷ راسته و بیش از ۶۰ خانواده مختلف از حشرات است. راسته‌های موجود در موزه نمایشی شامل راسته پروانه‌ها، سخت بالپوشان، نیم بالپوشان، زنجره ها، راست بالان، بزرگ بالان، شیخک‌ها، طیاره مانندها و فاسمیدها است.

گردش در بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی پایتخت

باغ سیستماتیک

موقعیت: جنوب شرقی

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۸

مناسب برای: بزرگسالان

معرفی:باغ سیستماتیک یکی از وسیع‌ترین بخش‌های باغ گیاه‌شناسی است که می‌توان در آن مجموعه‌ای متنوع از گونه‌های درختی با شکل‌های مهندسی شده تماشا کرد.

۹۰ خانواده گیاهی

باغ سیستماتیک مساحتی در حدود ۵/۸ هکتار را در بر می‌گیرد و با توجه به وسعت بالایش، طیف وسیعی از گونه‌ها را در خود جای داده که منجر به بخش‌ها و طبقه‌بندی‌های مختلفی می‌شود. این بخش از باغ ابتدا با هدف فراهم کردن امکانات برای آموزش عملی گیاه‌شناسی به خصوص سیستماتیک گیاهی به دانشجویان رشته‌های علوم‌گیاهی و کشاورزی و انجام تحقیقات گیاه‌شناسی ایجادشد. در این باغ ۹۰خانواده گیاهی به نمایش گذاشته شده است.

گردش در بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی پایتخت

جنگل و گردشگاه شاکای

موقعیت: ضلع شمالی

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۸

مناسب برای: خانواده

معرفی: این بخش از باغ با مساحت حدود ۲۴ هکتار، برای استقرار بازدیدکنندگان در محلی مناسب با درختان بلند و سایه‌دار احداث شده است.

محل استراحت گردشگران

درخت‌های این بخش شامل چنار، گردو، افرا پلت، کاج، اقاقیا، زربین، ارغوان، داغداغان، لیلکی، انار وحشی، ختمی درختی، زبان‌ گنجشک، سپیدار و انواع درختچه‌ها از جمله ژاپنی، توری، پیچ اناری، یاس زرد و غیره هستند. این بخش توسط باغ میوه و دریاچه ذخیره آب به دو قسمت جنگل و گردشگاه تقسیم شده است که مساحت آن‌ها به‌ترتیب ۱۰ و ۱۴ هکتار است. در این مجموعه همچنین آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی جهت رفاه حال بازدیدکنندگان قرار داده شده است.

گردش در بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی پایتخت

آربراتوم

موقعیت: ضلع جنوب غربی

ساعت فعالیت: ۱۰ تا ۱۵

مناسب برای: بزرگسالان

معرفی:آربراتوم بخشی تخصصی در باغ ملی گیاه‌شناسی است که به کشت و رشد انواع مختلف گیاهان چوبی اختصاص دارد.

تماشای دریاچه‌ها

این قسمت از باغ مرکزی برای انجام تحقیقات در مورد درختان و گیاهان نیز شناخته می‌شود که اهداف متعددی را مانند جنگل‌داری، مبارزه با بیابان‌زایی، ایجاد فضای سبز و کاربردهای صنعتی دنبال می‌کند. یکی از جاذبه‌های این قسمت از باغ، وجود ۲ دریاچه وسیع است. همچنین وجود مجموعه‌ای از برکه‌ها، نهرها، چشمه‌ها بر جذابیت این بخش می‌افزاید. در این بخش گونه‌های مختلف درختان و درختچه‌ها و بوته‌ها به نمایش گذاشته شده که هدف از کاشت آن‌ها، معرفی گونه‌های بومی و غیربومی است.

گردش در بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی پایتخت

باغ صخره‌ای

موقعیت: شمال غربی

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۸

مناسب برای: خانواده

معرفی:این بخش از قدیمی‌ترین مجموعه‌های باغ گیاه شناسی است که گیاهان زینتی آن عمدتا از خارج از کشور تهیه شده و شامل ۳ بخش صخره‌ای، آبشار و گیاهان نمایشی است.

باغ روی تپه‌ها

این مجموعه دارای چند تپه است که توسط صخره‌ها و سنگ‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند. از دیگر بخش‌های این مجموعه می‌توان از برکه، آبشار دو متری، گیاهان آبزی مانند نیلوفر آبی، لوئی و زنبق نام برد. بیش از ۷۰ گونه درختی و درختچه‌ای و بیش از ۲۰۰ گونه علفی در این بخش وجود دارد. این بخش در زمینی به‌شکل تپه ماهور واقع شده و مساحتی حدود ۷هکتار دارد.

گردش در بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی پایتخت

کد خبر 885624
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha